Janna logo png
cropped-Janna-logo-png.png

اقامتگاه بومگردی جانا

اقامتگاه بوم گردی جنگلی شمال

مازنـــدران در تنکابـــن دوهــزار

قله سیالان با ارتفاع 4175 متر از سطح دریا، یکی از قلل رشته کوه البرز غربی میباشد. این رشته کوه مرز طبیعی بین استانهای قزوین و مازندران را شکل میدهد اما از نظر تقسیمات جغرافیایی، در استان مازندران قرار گرفته است. 

صعود به این قله از سه مسیر امکان پذیر است. معمولترین راه صعود به قله سیالان، روستای هنیز از توابع الموت قزوین میباشد. راه دیگر که چندان مورد استفاده قرار نمیگیرد، از انتهای دره مشرف بر قلعه الموت در مسیر خط الراس قله و پس از صعود به قله کندیکان امکان پذیر میباشد. مسیر سوم اما، از سمت منطقهء دوهزار استان مازندران و با عبور از منطقهء عسل محله انجام میشود. این مسیر به دلیل گذر از میان جنگلهای زیبای دوهزار و دشت دریاسر، از دو مسیر دیگر جذابتر بوده، اما باید توجه داشت به دلیل شیبهای تند و وجود یخچالهای طبیعی که در طول سال در این منطقه مشاهده میشوند، صعود از این مسیر سخت تر بوده و نیازمند تجهیزات کوهنوردی حرفه ای است. 

در این مسیر دو جانپناه وجود دارد؛ یکی جانپناه یادبود در انتهای دشت دریاسر، و دیگری جانپناه سیالان؛ جذابیت صعود قله سالان تنوع اقلیمی قابل مشاهده در مسیر است. شما هم میتوانید از طبیعت کوهستانی و خشک الموت لذت ببرید و هم از جنگلهای زیبا و مرطوب منطقه دوهزار عبور کنید. 

با وجود اینکه صعود تابستانی قله سیالان بسیار خوشایند و دلپذیر است، باید توجه داشته باشید که در فصل زمستان به دلیل سرمای شدید، کولاک برف، وزش باد و احتمال سقوط بهمن، صعود به قله سیالان خطرناک خواهد بود. 

زمانی که صحبت از قله سیالان میشود، نمیتوان از دشت دریاسر یاد نکرد؛ این دشت زیبا و خاص واقع در منطقه دوهزار، در میان چهار کوه محصور شده است و در واقع نقطه ایست که استان سرسبز مازندران را به استان قزوین وصل میکند. این دشت در فصل بهار یکی از دیدنی ترین نقاط ایران است، بستری مخملی و سبز رنگ که با هزاران گل وحشی زرد و بنفش پوشیده شده است و به همین دلیل بهشت اردیبهشت ایران نام گرفته است. سراسر دشت پر است از چشمه های جوشان و گوارا، همچنین رود زیبایی که سرمنشا آن از قله سیالان است از میان این دشت میگذرد. 

در فصل پاییز نیز میتوانید مناظر رنگارنگ و بهشتی ویژه ای در دشت دریاسر مشاهده کنید. شبها – چنانچه طاقت سرمای هوای این منطقه را داشته باشید و هوا ابری نباشد – بارش شهاب در آسمان این منطقه شما را شگفت زده خواهد کرد. فرصتی رویایی برای عکاسان حرفه ای و علاقه مندان به آسمان شب؛ 

دسترسی به دشت دریاسر از منطقه عسل محله دوهزار امکان پذیر است. از روستای عسل محله پس از پارک ماشین مسیر کوهنوردی به مدت یک ساعت و نیم از میان دشتها و جویبارهای دل انگیز شما را به دشت دریاسر راهنمایی خواهد کرد. این دشت که در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا واقع شده، بستری پربار برای رشد گلهای بابونه در فصل بهار است. 

به این اقامتگاه امتیاز دهید.
[کل: 3 میانگین: 3.3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزر و آنلاین