Janna logo png
cropped-Janna-logo-png.png

اقامتگاه بومگردی جانا

اقامتگاه بوم گردی جنگلی شمال

مازنـــدران در تنکابـــن دوهــزار


متن:
در طول تاریخ، به ویژه در دوران پیش از تاریخ و تاریخ اولیه، قلعه ها نقش مهمی در استحکامات ایران داشته اند و به عنوان مهم ترین ساختارهای نظامی در دوره های مختلف تاریخی به شمار می رفتند. آنها معمولاً توسط مقامات در مسیرها یا شهرهای مهم نگهداری می شدند و بیشتر آنها در ارتفاعات نامشخص با شیب های تند یا صخره ها قرار داشتند تا به سبب وجود این شیب های تند، دستیابی به آنها دشوار بوده و بدین ترتیب مدافعان در بالاترین نقطه قرار گرفته و از لحاظ دید مسلط می شدند. بنابراین چنین مکان هایی همیشه به عنوان یک دفاع طبیعی در برابر دشمنان عمل کرده اند و منظره ای پانوراما از سرزمین های اطراف ارائه می دهند، بنابراین می توان از شهرها و سرزمین های اطراف دفاع کرد.
بیشتر قلعه ‌های ایران چشمه یا چاه داشتند، به‌ جز آن‌ هایی که قبلاً با آب احاطه شده بودند. در استان مازندران نیز قلعه های زیادی از گذشته های دور به یادگار مانده اند که یکی از قلعه های معروف در ایران که در این استان واقع شده، قلعه تنکا یا قلعه گردن واقع در شهرستان تنکابن می باشد که در 26 اسفندماه 1386 به عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ثبت 21962 به ثبت رسیده است.
این قلعه به عنوان نمادی برای شهرستان تنکابن است، که نام اصلی آن قلعه تنکا می باشد و از آنجایی که در روستای قلعه گردن واقع شده به آن قلعه گردن نیز گفته می شود که از مکان های گردشگری این روستا آبشار قلعه گردن و چشمه سیوا را می توان نام برد. روستای زیبای قلعه گردن تنکابن یک مقصد بسیار زیبا با آب و هوایی مطبوع و طبیعتی بکر برای توریست ها می باشد که وجود قلعه گردن به جذابیت توریستی این روستا افزوده است و بنابراین مقصد سفر بسیاری از مسافران شمال به ویژه در فصل بهار می باشد.
قلعه گردن یا قلعه تنکا جزء قلعه های کوهستانی است که مربوط به سده ۵ ه‍..ق. بوده (که در برخی منابع ششم هجری قمری ذکر شده است) و در شهرستان تنکابن، بخش خرم ‌آباد، دهستان بلده، روستای قلعه گردن، تپه جنوبی قهوه‌ خانه آبشار واقع شده‌ است. قلعه تنكا حدود ۳۵۰ متر مربع گستره دارد و از سمت جنوب با شیب تند و از بقیه جهات با شیب ملایم به دامنه تپه منتهی می شود و ارتفاع تپه ای كه قلعه بر روی آن احداث گردیده در حدود ۵۰ متر است. بسیاری قلعه تنکا را سمبل شهر تنکابن می دانند و دلیل این موضوع هم نام شهر تنکابن است که به معنای “در پای قلعه تنکا” می باشد.
قلعه تنکا یا قلعه گردن، در دوران مشروطه به عنوان پناهگاهی برای میرزا کوچک خان جنگلی و یارانش بود، اما پس از آن موقعیت راهبردی خود را از دست داد و از آن جایی که با قلعه مارکوه رامسر از سمت غرب دارای دید هوایی می باشد لذا موقعیتی نظامی داشته و به دفعات مکرر تخریب و آباد شده و امروزه تنها قسمتی از باروهای سنگچین آن به جا مانده که با ملات ساروج آن را مستحکم کرده اند.
همانطور که پیش تر گفته شد، زیبایی روستای قلعه‌ گردن تنکابن بسیار زیاد بوده، آنقدر که به آن لقب بهشت کوچک شمال ایران را داده اند و به اعتقاد بسیاری از گردشگران، تمامی زیبایی ‌های شمال را در خود جای داده است. این منطقه از سمت شرق به چالوس و از سمت غرب به رامسر متصل است، هم چنین از سمت شمال به دریای خزر متصل بوده و از بخش جنوبی نیز به قزوین ختم می شود.
با تمام تفاسیری که گفته شد، شما میتوانید از این روستای زیبا و قلعه تاریخی آن دیدن کرده و از آب و هوای تمیز و بی نظیر آن لذت ببرید و خاطره ای زیبا برای خود و خانواده تان ثبت کنید.

به این اقامتگاه امتیاز دهید.
[کل: 2 میانگین: 5]

2 پاسخ

  1. بسيار عالي ممنونم از اطلاعاتي كه در اختيار ما گذاشتيد فقط اينكه اين قلعه تا اقامتگاه جانا چقدر فاصله داره؟

    1. سپاسگزارم بله در مسیر رسیدن به اقامتگاه است و از اقامتگاه جانا تا قعله تنکا ۱۰ کیلومتر بوده و ۴۰ دقیقه پیاده روی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزر و آنلاین